Certificatul de Urbanism este un document oficial obligatoriu pentru realizarea oricărui proiect de construcţii, indiferent de destinatia cladirii/imobilului respectiv. Este documentul care trebuie solicitat anterior depunerii dosarului pentru Autorizaţia de Construire şi obligatoriu pentru obţinerea acesteia.
Certificatul poate fi solicitat şi este recomandabil să se procedeze astfel, chiar înainte de a achiziţiona un teren sau un imobil pentru a vă infoma asupra caracteristicilor existente, respectiv pentru a cunoaste normele şi reglementările pe care trebuie să le respectaţi în construirea sau modificarea imobilului respectiv. (ex: regimul de înălţime acceptat în zona respectivă, numărul de etaje permis etc.)
Prin acesta, autorităţile emitente comunică următoarele informaţii despre terenul sau imobilul în cauză:
- Informații privind regimul juridic (proprietarii, drepturile asupra imobilului etc.);
- Informații privind regimul economic (reglementări fiscale specifice localității sau zonei etc.)
- Informații privind regimul tehnic (procentul de ocupare a terenului, echiparea cu utilități, circulații și accesuri pietonale și auto, parcaje necesare, alinierea terenului și a construcțiilor față de străzile adiacente terenului, suprafata construita, înălțimea minimă și maximă admisă, cat se poate extinde imobilul existent, retragerile fata de limita de proprietate etc.);
- Situarea imobilului – teren și/sau construcțiile aferente – în intravilan sau extravilan;
- Stabileste lista avizelor/acordurilor necesare în vederea obtinerii Autorizatiei de Construire;
- Stabilesc studiile de specialitate necesare (ex: studiu geotehnic etc.);
- Perioada de valabilitate.
Certificatul de Urbanism nu confera dreptul de a executa lucrari de constructii, are doar caracter informativ si sta la baza dosarului depus in vederea obtinerii Autorizatiei de Construire.
Certificatul de urbanism se emite de aceleasi autoritati publice locale care emit si Autorizatiile de Construire.
Certificatul de urbanism se elibereaza solicitantului în cel mult 30 de zile de la data inregistrarii cererii acestuia.
Durata de valabilitate a certificatului de urbanism se stabileste de catre emitent conform legii, în raport cu importanta zonei si a investitiei.
Principalul rol al Certificatului de Urbanism este acela de a informa solicitantul asupra conditiilor tehnice ce trebuie respectate pentru modificarea sau construirea unui imobil in vederea armonizarii acestuia cu planurile generale ale zonei, proiecte nationale sau locale, strategii de dezvoltare zonale sau natioanle etc. Astfel incat, pentru emiterea Certificatului de Urbanism Autoritatile competente urmaresc respectarea principalelor documentatii de urbanism, astfel:
a)Planul urbanistic general (P.U.G.) și regulamentul local aferent acestuia care contin reglementari cu privire la: stabilirea și delimitarea teritoriului intravilan, stabilirea modului de utilizare a terenurilor, organizarea retelei de circulatie, modernizarea si dezvoltarea infrastructurii tehnico-edilitare etc.;
b)Planul urbanistic zonal (P.U.Z.) și regulamentul local aferent acestuia care contin reglementari cu privire la: regimul de construire, functiunea zonei, inaltimea maxima admisa, coeficientul de utilizare a terenului (CUT), procentul de ocupare a terenului (POT), retragerea cladirilor fata de aliniament și distantele fata de limitele laterale si posterioare ale parcelei;
c)Planul urbanistic de detaliu (P.U.D) care contine reglementari cu privire la: accesurile auto si pietonale, retragerile fata de limitele laterale si posterioare ale parcelei, conformarea arhitectural-volumetrica, modul de ocupare a terenului, designul spatiilor publice, dupa caz, reglementari cuprinse in ilustrarea urbanistica, parte integranta din documentatia de urbanism.
Cine emite Certificatul de Urbanim
Certificatul de Urbanism se obtine din partea serviciului de urbanism al fiecarei Primarii pe raza careia este situat imobilul sau terenul pentru care se face solicitarea. In cazul in care Primaria respectiva nu detine serviciu propriu de Urbanism si acest lucru se intampla in comunele de mici dimensiuni, atunci Certificatul de Urbanism va fi solicitat Consiliului Judetean.
Conducatorul serviciului Urbanism din cadrul Consiliilor județene sau primariilor are statutul de Arhitect-sef și reprezinta autoritatea tehnica in domeniul amenajarii teritoriului si urbanismului din cadrul administratiei publice judetene si locale.
Pentru ce trebuie emis Certificatul de Urbanism
Certificatul de Urbanism este necesar pentru orice actiune de construire imobil nou sau modificari ce se doresc a fi aduse unui imobil existent: extindere, mansardare, recompartimentare , respectiv pentru orice actiune descrisa la secţiunea Autorizaţia de Construire.
Nu pot fi initiate și aprobate documentatii de urbanism care au ca scop intrarea în legalitate a unor constructii edificate fara Autorizatie de Construire sau care nu respecta prevederile autorizatiei.
Cine poate solicita Certificatul de Urbanism
Certificatul de urbanism se elibereaza la cererea oricarui solicitant, persoana fizica sau juridica, care poate fi interesat in cunoasterea datelor si a reglementarilor carora ii este supus respectivul bun imobil.
Pentru aceeasi parcela se pot elibera mai multe certificate de urbanism.
Documentatie necesara pentru solicitarea Certificatului de Urbanism
- Cerere tip care va cuprinde atat elementele de identificare ale imobilului pentru care se solicita certificatul de urbanism, respectiv localitate, numar cadastral si de carte funciara, unde este cazul, daca legea nu dispune altfel, cat si elementele care definesc scopul solicitarii;
- T – Documentatie Tehnica intocmita de o echipa de specialisti proiectanti pentru structura, instalatii si arhitectura. Aceasta va cuprinde:
- Piese scrise, respectiv memoriu tehnic explicativ, care contine prezentarea investiției/operatiunii propuse, indicatorii propuși, modul de integrare a acesteia in zona;
- Piese desenate: 1. plan topografic/cadastral, cu zona de studiu, conceptul propus – respectiv încadrarea în zona; 2. plan de situație cu prezentarea functiunilor, a vecinatatilor, modul de asigurare a accesului;
- Originalul extrasului de carte funciara obtinut de la OCPI (Oficiu de Cadastru si Publicitate Imobiliara) – se depune in perioada lui de valabilitate adica nu mai mult de 30 zile la data ridicarii;
- Intabularea drepturilor de proprietate – in copie;
- Copii ale planurilor cadastrale la scara 1:500 si 1:2000 – obtinute de la Serviciul de Urbanism al Primariei sau de la OCPI. Pe aceste planuri sunt necesare proiectantului/arhitectului pentru realizarea documentatiei tehnice deoarece ele prezinta amplasarea zonala a proprietati in cauza.
- Copie acte de proprietate asupra terenului si/sau imobilului – contract de vanzare-cumparare, donatie sau documente in baza carora s-a obtinut proprietatea si obligatoriu va fi prezentata incheierea notariala;
- Act de identitate proprietar – copie si original;
- Pentru firme: Copie certificat de inmatriculare la Registrul Comertului; Originalul delegatiei sau imputernicirii persoanei care depune.
Comments are closed.