Renovări și modificări în locuință – ce este permis și de ce trebuie să respectăm legea. Sfaturi și recomandări

În ultima perioadă am fost destul de solicitați pentru servicii de Expertiză Tehnică în vederea remedierii problemelor apărute în timpul sau după realizarea unor lucrări în locuințe. Din acest motiv ne-am gândit să explicăm cum ar trebui abordate renovările pe care le aveți în vedere și doriți să le realizați.

Idei și sugestii despre cum vă puteți moderniza locuința găsiți pretutindeni – pe internet (în social media), pe site-uri și în reviste de specialitate, citind blogguri de profil etc. Ba chiar cei mai mulți aleg să-și folosească imaginația când vine vorba despre renovări și, în funcție de pasiuni, de nevoi și de buget (foarte important, de altfel), își personalizează propriile spații așa cum visează. Însă oricât de frumoasă ar fi partea creativă a acestei acțiuni, vă recomandăm ca atunci când doriți să aduceți modificări importante locuinței voastre, să nu uitați de legislație și să țineți cont de normele în vigoare.

Iată care sunt principalele legi care reglementează modificările aduse locuințelor:

  • Legea 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor – reglementează norme pentru locuințele de tip apartament sau pentru locuințele organizate în administrarea unei asociații;
  • Legea 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții – reglementează orice contrucție, renovare, modificare care poate fi adusă unei locuințe noi sau uneia deja existente (atat pentru apartamente, cât și pentru case);
  • Legea 10/1995 privind calitatea în construcții.

În ceea ce privește eventualele modernizări pe care le doriți să le realizați, iată care sunt cele mai importante aspecte de care vă sfătuim să țineți cont:

  • În cazul apartamentelor, modificările aduse pereților/zidurilor (indiferent că fac parte din structura de rezistență a clădirii sau nu), precum și modificările referitoare la traseu și la rețelele de utilități, vor fi tratate astfel:
    • necesită acordul proprietarilor apartamentelor;
    • se realizează doar în baza unei expertize tehnice/sau a unui referat tehnic de specialitate, în cazul rețelelor de utilități;
    • se realizează în baza autorizației de construcție;
    • se realizează cu înștiințarea asociației de proprietari (se depun fotocopii după autorizațiile de construire la președintele asociației de proprietari; de altfel, orice modificare a autorizației de construire se aduce la cunoștinta asociației de proprietari);
    • la finalul lucrărilor se va preda, către asociație, autorizația și procesul-verbal de recepție la terminarea lucrărilor, împreună cu planurile din Proiectul Tehnic (PT).

Precizăm că cele menționate mai sus fac referire la modificările realizate în locuința individuală, deși în ceea ce privește modificările aduse spațiilor comune, ele se supun acelorași legi, fie că acestea sunt solicitate de către administrație/asociație, fie că vorbim despre solicitarea unei persoane sau a unui grup de proprietari. De exemplu, să ne raportăm la modificarea instalațiilor de distribuție a gazelor sau modificarea caracteristicilor puterii termice a elementelor de încălzire în interiorul proprietăților individuale. Aceste lucrări se pot efectua doar în condițiile legii, pe baza Referatului Tehnic de specialitate (RT), emis de furnizorul serviciului de utilități publice, în care se arată efectele modificării instalației respective. Pe baza acestui referat tehnic, comitetul executiv al asociației de proprietari, cu acordul tuturor proprietarilor direct afectați de vecinătate, va decide asupra efectuării (sau nu) a modificării. Însă, în cazul producerii locale, la nivel de condominiu, a energiei termice și a apei calde de consum, nu va fi necesar un astfel de Referat Tehnic.

Chiar și fațada imobilului poate fi modificată arhitectural, însă doar după autorizarea urbanistică a zonei. Înainte de modificarea aspectului fațadei condominiului, președintele asociației de proprietari solicită, în scris, autorității administrației publice locale toate informațiile și restricțiile referitoare la culoare, aspect, materiale și altele asemenea, stabilite prin regulamentul local de urbanism.

  • În cazul caselor, orice modificare adusă din punct de vedere structural se va realiza astfel:
    • pe baza unui Proiect Tehnic (PT) întocmit de către o firmă specializată sau de către un proiectant autorizat;
    • cu emiterea unei Autorizații de Construire;
    • pe baza unei Expertize Tehnice (ET), dacă modificările aduse afectează clădirile din vecinătate.
Foto: Pixabay.com

Atragem atenția că riscurile la care vă expuneți, în cazul în care nu țineți cont de legislație sau de regulile de conviețuire în comunitate, sunt nenumărate. Dincolo de amenzile mari pe care le puteți achita, puteți avea surprize neplăcute ori puteți provoca daune cu mult peste estimările optime în care vă propuneți să vă încadrați în vederea unei renovări/modificări în locuință. Mai mult, în urma unor acțiuni neautorizate, conform legislației în vigoare, puteți afecta grav structura de rezistență a clădirii (a întregului bloc de apartamente sau a propriei case) sau riscați să afectați rețeaua de alimentare la utilități, costurile de expertiză și remediere de către autorități și firme specializate fiind foarte mari și, bineințeles, imputabile celor care au cauzat aceste daune prin nerespectarea legislației.

Informații referitoare la ce presupune și cum puteți obține autorizația de construire găsiți AICI.

De altfel, dacă aveți întrebări referitoare la acest subiect sau dacă vă putem oferi consultanță în alte aspecte din sectorul construcțiilor, ne puteți contacta pe adresa de e-mail design@designlab-construct.ro. Vă invităm să ne urmăriți activitatea și pe pagina noastră de Facebook.

Distribuie articolul

Lasă un comentariu