16

aug.

Ghid în construcții. Ce presupune și cum obținem Autorizația de Construire?

Autorizația de Construire este un document obligatoriu atunci când ne propunem să construim o clădire nouă sau să consolidăm/să reparăm o construcție deja existentă și se emite la solicitarea proprietarului imobilului (deținătorul titlului de proprietate pentru teren/clădire), cu respectarea prevederilor de amenajare a zonei (urbanismul zonei).

Legea care guvernează acest domeniu este Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții care prevede ca lucrările de construcții sunt permise numai pe baza unor autorizații de construire, după cum reglementează, dar și amenzi cuprinse între 1.000 și 100.000 de lei pentru lipsa autorizației, atunci când aceasta este obligatorie.

Astfel, iată câteva informații despre modalitatea obținerii Autorizației de Construire, care să vă ajute în momentul în care demarați o asemenea acțiune:

1. Etapele obținerii Autorizației de Construire

a) depunerea documentatiei pentru Certificatul de Urbanism si obtinerea acestuia

b) elaborarea documentatiei tehnice – D. T. de catre Proiectant de specialitate

c) depunerea documentatiei pentru emiterea avizelor si acordurilor solicitate prin Certificatul de Urbanism

d) depunerea documentatiei pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii la autoritatea administratiei publice competente

e) emiterea autorizatiei de construire

2. Documentele necesare obținerii Autorizației de Construire

a) Certificatul de Urbanism in original – emis de catre Primaria de sector sau Primaria locala

b) copie legalizata a titlului asupra imobilului, teren / constructie

c) extrasul de plan cadastral si extrasul de carte funciara de informare actualizate la zi – emis de catre Biroul de Cadastru si Publicitate Imobiliara

d) documentatia tehnica – D. T, care va fi de forma:

D.T.A.C – Documentatie Tehnica pentru obtinerea Autorizatiei de Construire – proiectul intocmit de o echipa de specialisti formata din: arhitect, inginer de rezistenta si inginer de instalatii

D.T.A.D –  Documentatie  Tehnica pentru obtinerea Autorizatiei de Demolare – proiectul intocmit de o echipa de specialisti formata din: arhitect, inginer de rezistenta si expert tehnic

  1. e) dovada privind achitarea taxelor aferente certificatului de urbanism si a autorizatiei de construire.
  2. f) avizele si acordurile stabilite prin certificatul de urbanism, care pot fi:

– Avizele de utilitati: alimentare cu energie electrica, gaz, apa, canalizare, telefonie, salubritate, internet, transport urban – obtinute de la furnizorii de utilitati din zona – (cele obligatorii sunt mentionate in Certificatul De Urbanism si doar acestea sunt necesare a fi emise  – vor fi emise cu titlu informativ si nu reprezinta aviz de bransament / racord, adica nu se va realiza bransarea la reteaua respectiva de utilitati)

– Avizul de mediu – obtinut de la Agentia Judeteana pentru Protectia Mediului pe aria caruia se realizeaza lucrarile (este obligatoriu pentru orice tip de lucrare)

– Avizul ISC (Inspectoratul de Stat in Constructii) – pentru constructiile existente asupra carora li se aduc interventii si se analizeaza daca modificarile aduse afecteaza constructia initiala sau pe cele din zona.

– Avizele structurilor speciale: SRI (Serviciul Roman de Informatii), MAI (Ministerul Administratiei si Internelor), MaPN (Ministerul Apararii Nationale), Autoritatea Aeronautica, Portuara sau Feroviara, Ministerul Apelor si Padurilor –  (daca in zona exista obiective ce apartin acestor structuri iar constructia le poate influenta in vreun fel functionarea)

– Avizele MCC (Ministerul Culturii si Cultelor)  – in cazul cladirilor catalogate monumente istorice sau amplasate in zone protejate in patrimoniul Cultural.

– Avizele rutiere si acces – se obtin de la:

              > Inspectoratul Judetean de Politie – pentru marcaje rutiere daca constructia sau accesul la aceasta nu are           prevazut acest lucru

> DRDP (Directia Regionala Drumuri si Poduri) si/sau CNADNR (Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale) pentru stabilirea legaturii cu drumuri judetene, nationale sau autostrazi

> CFR (Caile Ferate Romane) in situatia in care obiectivul se afla aproape de o cale ferata

– Acordul vecinilor – obtinut prin Notariat Public in cazuri de: alipire de constructia vecina, amplasare pe limita de proprietate, schimbarea destinatiei constructiei – (cazuri in care interventia poate afecta proprietatea vecina)

– Avizele societatilor de stat: Hidroelectrica, Nuclearelectrica, companiile nationale in domeniul petrolului (Compet), gaze, energie electrica (Transelectrica), combinatele chimice, zone portuare – care pot detine infrastructura sau constructii in zona lucrarilor si pot fi influentate de noua constructie

– Aviz ISU (Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta) – pentru siguranta populatiei la constructii publice, pentru securitate la incendiu, prevenirea si stingerea incendiilor, protectia civila,

– Aviz DSV (Directia Sanitar Veterinara) – pentru sanatatea populatie in cazul spatiilor de alimentatie publica,

3. Perioada de valabilitate a Autorizației de Construire și realizarea lucrărilor

  • Perioada de valabilitate a Autorizatiei de construire este stabilita de catre Autoritatea emitenta si poate fi de maxim 12 luni de la data emiterii
  • In perioada de valabilitate a Autorizatiei solicitantul este obligat sa incepa lucrarile, astfel valabilitatea acesteia se va extinde pe toata durata de executie a lucrarilor prevazute in D.T – Documentatia Tehnica depusa la dosar
  • Durata executarii lucrarilor, se stabileste de catre emitentul autorizatiei conform cu documentatia tehnica – D.T.
  • In cazul in care lucrarile de constructii nu pot fi incepute sau executate in termenul stabilit, solicitantul poate depune pentru prelungirea valabilitatii autorizatiei cu cel putin 15 zile inaintea expirarii acesteia.
  • Prelungirea valabilitatii autorizatiei se acorda o singura data pentru o perioada de maxim 12 luni.
  • Nefinalizarea lucrarilor in termenul initial sau termenul prelungit necesita depunerea pentru o noua Autorizatie luand in considerare stadiul actual al lucrarilor
  • In situatia expirarii termenului de valabilitate al Autorizatiei, certificatul de urbanism si avizele emise pentru prima Autorizatie se mentin doar in cazul in care se vor executa aceleasi lucrari conform D.T.
  • Solicitantul trebuie sa anunte Primaria (emitenta Autorizatiei) precum si ISC (Inspectoratul de Stat in Constructii) despre data la care vor incepe lucrarile, altfel data inceperii lucrarilor se considera ca fiind ziua urmatoare datei de emitere a autorizatiei.
  • Orice modificare a conditiilor sau datelor din documentatia tehnica – D.T – necesita emiterea unei noi autorizatii
  • Daca este necesara intreruperea executiei pe o perioada ce depaseste valabilitatea autorizatiei de construire/desfiintare) se vor lua masuri de conservare, potrivit prevederilor legale (legea 10/1995)
  • Continuarea lucrarilor ramase dupa perioada de intrerupere cu conservare se va realiza numai dupa emiterea unei noi autorizatii de construire, care va necesita depunerea uni expertizei tehnice a lucrarilor executate si intocmirea documentatiei tehnice in conformitate cu acesta
  • Valabilitatea autorizatiei precum si avizele obtinute pentru acesta se mentin in cazul schimbarii detinatorului titlului de proprietate doar dupa actualizarea acestor schimbari la Cartea Funciara

Finalizarea lucrărilor

  • Lucrarile autorizate se considera a fi finalizate doar dupa efectuarea receptiei la terminarea lucrarilor cu indeplinirea lucrarilor prevazute in D.T-ul aproat si indicatiile din Autorizatie in autorizație si daca s-a efectuat receptia la terminarea lucrarilor este obligatorie pentru toate tipurile de constructii autorizate,
  • Receptia la terminarea lucrarilor se face cu participarea reprezentantului administratiei publice

4. Tipurile de lucrări pentru care este necesară Autorizația de Construire

  • lucrări de construire clădire nouă, indiferent de mărime, utilitate, locație
  • consolidarea si reabilitarea constructiilor existente
  • modificarea si extinderea unor constructii existente
  • recompartimentarea interioara inclusiv apartamente
  • schimbarea de destinatie a unei cladiri existente
  • supraetajarea si/sau mansardarea constructiilor existente;
  • remodelarea fatadelor cu schimbarea finisajelor sau adaugarea de noi elemente decorative
  • demolarea constructiilor existente;
  • construirea anexelor gospodaresti
  • imprejmuire de proprietate
  • construirea cu caracter provizoriu: terase pe spatiul public, chioscuri, tonete, panotaj, firme si reclame;
  • construirea structurilor folosite in exploatarile agricole
  • remodelarea acoperisului existent
  • lucrari privind organizarea de santier in vederea realizarii unor lucrari de construire
  • lucrarile pentru constructii edilitare si de infrastructura.

Autorizația de Construire NU este necesară pentru:

  • amenajare interioara fara demolare sau recompartimentare
  • zugraveli si vopsitorii interioare;
  • amenajarea curtilor/gradinilor din punct de vedere peisagistic

Dacă aveți întrebări legate de acest subiect sau vă putem consilia și pe alte probleme din industrie, ne puteți contacta pe adresa de e-mail design@designlab-construct.ro.

19

iun.

La ce specialişti apelăm pentru construcţia unei locuinţe?

Constructia unei case este un proiect consumator de resurse financiare si de timp, dar in final aduce numeroase satisfactii.                                                                                                Deoarece la constructia unei case se implica mai multi specialisti, noi va sfatuim sa ii alegeti cu grija, deoarece ei sunt cei care va vor sustine in acest proces indelungat si important. Iata cine sunt specialistii de care aveti nevoie pentru a construi o locuinta:

1. Arhitect & Proiectant. Arhitectul este principalul specialist, cel responsabil de proiectarea viitoarei casute. Acesta gandeste si proiecteaza planul casei. Arhitectul sau arhitectii (in functie de caz) nu lucreaza insa singur(i). El colaboreaza cu un inginer proiectant (sau cu mai multi, in functie de proiect) in vederea proiectarii rezistentei constructiei si a utilitatilor necesare – cablarea si instalarea sistemelor electrice, sistemelor sanitare, sistemelor termice etc.

Arhitectul, impreuna cu proiectantul, sunt cei care va informeaza cu privire la costurile viitoarei constructii. Pe baza calculelor lor, decideti daca planul vostru se potriveste bugetului estimat, si tot pe baza acestora se inainteaza proiectul constructiei (cu toate materialele de constructie necesare) unui constructor/unei firme de constructii.

2. Constructor. El este specializat in constructia caselor si cladirilor si este esential pentru planul casei voastre. Va sfatuim sa va alegeti cu multa grija si responsabilitate constructorul, sa verificati daca este autorizat, sa cereti informatii si pareri despre el. Constructorii executa lucrari specifice in constructii, precum cofrre, betonare, hidroizolare sau instalarea instalatiilor sanitare si electrice.

3. Zidar. Acesta este omul care realizeaza casa din temelie, urmand planurile arhitectului si instructiunile constructorului. El modeleaza si trateaza produsele din piatra. De asemenea, va sfatuim sa verificati daca echipa de zidari este autorizata sa execute lucrari de calitate.

4. Electrician. Este specialistul care proiecteaza instalatia electrica, iar apoi o monteaza. Un electrician experimentat trebuie sa va spuna care vor fi nevoile voastre in viitor si sa incerce sa le implementeze in constructia casei. Tot electricianul este cel care identifica zonele in care poate extinde reteaua. Este, insa, foarte important sa discutati cu el toate aspectele dorintelor voastre.

5. Instalator. Este persoana care se ocupa de instalatiile sanitare. El proiecteaza si monteaza instalatiile sanitare. Un instalator bun trebuie sa stie sa monteze conducte, corpuri de incalzire, robineti, obiecte sanitare si realizeaza conexiunile pentru masina de spalat, dar si conexiunea apei menajere cu reteaua de canalizare.

6. Tamplar. Un alt specialist pe care va sfatuim sa il aveti in vedere daca aveti de gand sa construiti o casa. Tamplarii sunt cei care realizeaza usile, ferestrele, scarile, mobilierul interior sau cel exterior.

7. Am mai putea mentiona cativa specialisti importanti pentru constructia unei case, in functie de nevoile voastre si de stadiul proiectului, si anume: zugravi, rigipsari, faiantari, parchetari si alti mesteri. Nu in ultimul rand, daca bugetul va permite, puteti apela si un designer, care sa va ajute sa amenajati viitoarea locuinta, ori la peisagisti, care sa se ocupe de gradina si de aspectul exterior al locuintei.

Pentru intrebari si sugestii, ne puteti scrie pe adresa de e-mail design@designlab-construct.ro.

24

apr.

Tot ce trebuie să ştii despre construcţia unei case

Constructia unei case poate fi un proces stresant, mai ales daca sunteti la prima experienta de acest fel.                                                                                                                                              Pentru ca stim bine acest lucru, v-am pregatit o serie de sfaturi utile, pe care sa le luati in calcul daca va surade ideea ridicarii unei locuinte.

1. PLANIFICAREA este cea mai importanta etapa. Va sfatuim sa va planificati din timp constructia casei, chiar inainte sa demarati constructia propriu-zisa, deoarece eliminati, astfel, eventualele schimbari ce pot aparea in executie, care ar putea avea un impact negativ asupra bugetului si termenului de finalizare. Analiza terenului este la fel de importanta. Este nevoie de multa atentie, intrucat tipurile de sol pot varia. Va sfatuim sa aveti grija la acest aspect, dar si la fundatia casei, asigurati-va ca structura este adecvata solului.

2. DESIGN-UL CASEI. Trebuie sa va decideti la un design anume. Va sfatuim sa apelati la un arhitect cu experienta (de preferinta), care sa creeze un plan (poate chiar mai multe variante) pentru voi. Un arhitect poate reduce semnificativ timpul si efortul pe care l-ati cheltui in incercarea de a va gasi un design placut.

3. REGULAMENTE DE CONSTRUCTIE. Fiecare tara are regulamente specifice de constructii si, inainte sa incepeti constructia, este esential sa va familiarizati cu normele specifice zonei in care vreti sa va construiti locuinta.

4. ACHIZITIA MATERIALELOR DE CONSTRUCTII. Va sfatuim sa va achizitionati toate materialele necesare o data, de la cat mai putini furnizori, pentru a obtine astfel discounturi semnificative. Ne raportam, mai ales, la materialele care nu sunt afectate de conditiile climatice, precum tigla pentru acoperis, produsele pentru pardoseli, placile ceramice, materialele din otel, accesoriile etc. Pentru materiale precum lemnul sau cimentul, trebuie sa aveti in vedere posibilitatile de depozitare a acestora inainte de cumparare, deoarece ele pot fi afectate de conditiile meteo.

5. CONSTRUCTIA. Aceasta etapa demareaza cu constructia unei fundatii solide, pe care sa puteti construi casa mult visata. Odata ce fundatia este finalizata, se construiesc peretii exteriori, acoperisul, iar la final interiorul casei. Aceasta ordine le permite muncitorilor sa continue proiectul indiferent de conditiile meteo.

Nu in ultimul rand, va sfatuim sa va planificati cu mare atentie BUGETUL, sa fiti realisti si constienti, totodata, daca va permiteti sau nu sustinerea constructiei pana la finalizarea ei. Puteti apela la imprumuturi bancare pe termen lung, adesea foarte utilizate pentru asemenea scopuri, insa nu uitati sa luati in calcul cresterea ratei dobanzii. Totodata, planuiti-va si puneti deoparte o cota de 20% din bugetul alocat pentru CHELTUIELI NEPEREVAZUTE. Faceti un PLAN referitor la ceea ce aveti de facut in fiecare etapa a constructiei, de la planificare si pana la finisaje. Si nu uitati, apelati pe tot procesul constructiei la PROFESIONISTI, atat pentru ghidare, cat si pentru executie.

Mult spor si succes in realizare!

22

mart.

Cum alegem terenul pe care vrem să construim o locuinţă. 7 factori esenţiali

Daca aveti in plan achizitia unui teren pe care vreti sa construiti o casa, iata cativa factori esentiali de care va sfatuim sa tineti cont.

1. Verificati daca terenul pe care urmeaza sa-l cumparati este situat in intravilan si nu necesita scoaterea din circuit agricol;
2. Verificati ca terenul sa nu fie subtraversat de conducte si cabluri electrice, care sa duca la imposibilitatea construirii casei;
3. Asigurati-va ca pe teren nu intervin restrictii sau interdictii de construire;
4. Verificati daca in pachetul de documente necesare autentificarii contractului de vanzare-cumparare exista atasat si certificatul de urbanism. Totodata, urmariti care sunt destinatiile admise sau nu in certificatul de urbanism;
5. Daca terenul pe care urmeaza sa-l cumparati este un teren impadurit, va recomandam sa va asigurati ca veti putea obtine scoaterea din circuitul silvic a terenului pe care se va ridica cladirea;
6. Asigurati-va de existenta unui drum de acces si discutati impreuna cu un arhitect despre suprafata, forma si deschiderea lotului de pamant pe care il veti cumpara;
7. Din punct de vedere legislativ, asigurati-va ca terenul pe care urmeaza sa-l achizitionati nu face obiectul unor partaje, ipoteci sau revendicari.

19

mart.

Obţinerea de autorizaţii pentru demararea unei construcţii. Care sunt avizele necesare

Unul dintre cele mai importante aspecte in debutul unui proces in constructii consta in obtinerea autorizatiei de construire sau a autorizatiei de desfiintare, dupa caz.

Potrivit legii, executarea constructiilor este permisa doar pe baza unei asemenea autorizatii. Aceasta certificare se emite la solicitarea proprietarului imobilului (teren si/sau constructii), ori in baza altui act care confera dreptul de construire/desfiintare.

Subliniem faptul ca orice interventie adusa unor constructii existente necesita un acord privind obtinerea autorizatiei de construire, conform legii 50/1991. Procedura vizeaza emiterea acestui acord de catre Inspectoratul de Stat in Constructii (ISC), organism desemnat sa exercite controlul cu privire la respectarea disciplinei in urbanism si a regimului de autorizare a constructiilor.